Service learning je pedagogická stratégia, ktorá spája zmysluplnú dobrovoľnícku službu v komunite so vzdelávaním a reflexiou. Ide o spôsob vzdelávania, v rámci ktorého je teoretická príprava prepojená so získavaním praktických skúseností. Pridanou hodnotou service learningu je, že okrem vlastného rozvoja umožňuje pomôcť iným v ich prirodzenom prostredí. Je konsenzuálne definovaný prostredníctvom troch kľúčových charakteristík:

  • ide o vopred premyslený a organizovaný zážitok študentov a študentiek získaný prostredníctvom služby, ktorá reaguje na autentické potreby komunity,
  • uskutočňuje sa prostredníctvom spolupráce žiakov a žiačok s členmi a členkami komunity, pričom žiaci a žiačky sú angažovaní do plánovania, prípravy aj hodnotenia samotnej service learningovej aktivity,
  • service learning je začlenený do akademického kurikula a výskumného kontextu (Clayss, 2003).

Service learning podporuje aj program Roots and Shoots Nadácie Greenfoundation. 

 

Ciele inovačného vzdelávania v service learning

Cieľom inovačného vzdelávania Service learning vo výchove a vzdelávaní detí a mládeže k dobrovoľníctvu je rozvíjať a rozširovať vedomosti a zručnosti pracovníkov a pracovníčok s mládežou a pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení pri realizácii výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu prostredníctvom stratégie service learning v súlade s Koncepciou výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu (z roku 2018).

 

Cieľová skupina

Cieľovou skupinou sú ľudia pracujúci s deťmi a mládežou v oblasti formálneho aj neformálneho vzdelávania - pracovníci a pracovníčky s mládežou (dobrovoľní aj platení), pedagogickí a odborní zamestnanci a zamestnankyne: učitelia a učiteľky materských, základných a stredných škôl s akýmkoľvek vyučovacím predmetom, majstri a majsterky odborného výcviku, vychovávatelia a vychovávateľky. U účastníkov sa predpokladá záujem a pozitívny postoj k téme dobrovoľníctva.

 

Formy akreditovaného tréningu
  • Tréning ponúkame v jednom variante, v kominovanej forme – osobné stretnutia a dištančné úlohy v systéme Moodle:

    • osobné stretnutia
      Program je štrukturovaný do 3 dní (po 8 hodín, rozsah dokopy 24 hodín).
    • dištančné úlohy
      V rámci inovačného vzdelávania budú účastníci a účastníčky vypĺňať aj niekoľko dištančných úloh v systéme Moodle. Ide o 9 čiastkových úloh a 10. úlohou je záverečné zadanie.
    • Inovačné vzdelávanie je ukončené spoločnou záverečnou obhajobou.
  • Obsah vzdelávania

Účastníci a účastníčky vzdelávacieho programu:

  • spoznajú Koncepciu výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu,
  • naučia sa charakterizovať ciele a princípy výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu,
  • naučia sa rozlišovať medzi rôznymi modelmi service learningu,
  • spoznajú jednotlivé kroky a možnosti realizácie service learningu,
  • vytvoria vlastný plán implementácie service learningu v rámci svojho predmetu.

Záverečná obhajoba pozostáva z prezentácie plánu implementácie výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu prostredníctvom stratégie service learning v konkrétnej škole/organizácii.

Inovačné vzdelávanie v téme service learning realizuje Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií. V priebehu roka otvára vzdelávania na rôznych miestach Slovenska, zároveň však poskytuje realizáciu svojho inovačného vzdelávania na objednávku. Platforma takouto formou poskytne vzdelávanie prispôsobené potrebám konkrétnych účastníkov a záujemcov s flexibilnou realizáciou kdekoľvek na Slovensku, zároveň v uzavretej skupine. Viac informácií aj s cenníkom nájdete na tejto stránke.

Informácie o aktuálnych inovačných vzdelávaniach nájdete pravidelne na tejto stránke venovanej metóde service learning. O spustení nových vzdelávaní a ďalšej činnosti Platformy dobrovoľníckych centier a organizácií (PDCO) pravidelne informujeme prostredníctvom informačného newslettera, do ktorého odberu sa môžete prihlásiť tu. Rovnako informujeme na facebookovej stránke PDCO a v novinkách webu PDCO na www.dobrovolnickecentra.sk.