Service learning je pedagogická stratégia, ktorá spája zmysluplnú dobrovoľnícku službu v komunite so vzdelávaním a reflexiou. Ide o spôsob vzdelávania, v rámci ktorého je teoretická príprava prepojená so získavaním praktických skúseností. Pridanou hodnotou service learningu je, že okrem vlastného rozvoja umožňuje pomôcť iným v ich prirodzenom prostredí. Je konsenzuálne definovaný prostredníctvom troch kľúčových charakteristík:
- ide o vopred premyslený a organizovaný zážitok študentov a študentiek získaný prostredníctvom služby, ktorá reaguje na autentické potreby komunity,
- uskutočňuje sa prostredníctvom spolupráce žiakov a žiačok s členmi a členkami komunity, pričom žiaci a žiačky sú angažovaní do plánovania, prípravy aj hodnotenia samotnej service learningovej aktivity,
- service learning je začlenený do akademického kurikula a výskumného kontextu (Clayss, 2003).
Service learning podporuje aj program Roots and Shoots Nadácie Greenfoundation.
Ciele inovačného vzdelávania v service learning
Cieľom inovačného vzdelávania Service learning vo výchove a vzdelávaní detí a mládeže k dobrovoľníctvu je rozvíjať a rozširovať vedomosti a zručnosti pracovníkov a pracovníčok s mládežou a pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení pri realizácii výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu prostredníctvom stratégie service learning v súlade s Koncepciou výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu (z roku 2018).
Cieľová skupina
Cieľovou skupinou sú ľudia pracujúci s deťmi a mládežou v oblasti formálneho aj neformálneho vzdelávania - pracovníci a pracovníčky s mládežou (dobrovoľní aj platení), pedagogickí a odborní zamestnanci a zamestnankyne: učitelia a učiteľky materských, základných a stredných škôl s akýmkoľvek vyučovacím predmetom, majstri a majsterky odborného výcviku, vychovávatelia a vychovávateľky. U účastníkov sa predpokladá záujem a pozitívny postoj k téme dobrovoľníctva.
Formy akreditovaného tréningu
-
Tréning ponúkame v jednom variante, v kominovanej forme – osobné stretnutia a dištančné úlohy v systéme Moodle:
- osobné stretnutia
Program je štrukturovaný do 3 dní (po 8 hodín, rozsah dokopy 24 hodín). - dištančné úlohy
V rámci inovačného vzdelávania budú účastníci a účastníčky vypĺňať aj niekoľko dištančných úloh v systéme Moodle. Ide o 9 čiastkových úloh a 10. úlohou je záverečné zadanie. - Inovačné vzdelávanie je ukončené spoločnou záverečnou obhajobou.
- osobné stretnutia
- Obsah vzdelávania
Účastníci a účastníčky vzdelávacieho programu:
- spoznajú Koncepciu výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu,
- naučia sa charakterizovať ciele a princípy výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu,
- naučia sa rozlišovať medzi rôznymi modelmi service learningu,
- spoznajú jednotlivé kroky a možnosti realizácie service learningu,
- vytvoria vlastný plán implementácie service learningu v rámci svojho predmetu.
Záverečná obhajoba pozostáva z prezentácie plánu implementácie výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu prostredníctvom stratégie service learning v konkrétnej škole/organizácii.
Inovačné vzdelávanie v téme service learning realizuje Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií. V priebehu roka otvára vzdelávania na rôznych miestach Slovenska, zároveň však poskytuje realizáciu svojho inovačného vzdelávania na objednávku. Platforma takouto formou poskytne vzdelávanie prispôsobené potrebám konkrétnych účastníkov a záujemcov s flexibilnou realizáciou kdekoľvek na Slovensku, zároveň v uzavretej skupine. Viac informácií aj s cenníkom nájdete na tejto stránke.
Informácie o aktuálnych inovačných vzdelávaniach nájdete pravidelne na tejto stránke venovanej metóde service learning. O spustení nových vzdelávaní a ďalšej činnosti Platformy dobrovoľníckych centier a organizácií (PDCO) pravidelne informujeme prostredníctvom informačného newslettera, do ktorého odberu sa môžete prihlásiť tu. Rovnako informujeme na facebookovej stránke PDCO a v novinkách webu PDCO na www.dobrovolnickecentra.sk.